Reisverslag dag 6 -3 mei 2015 - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 6 -3 mei 2015 - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 6 -3 mei 2015

Door: Eltje en Annette

Blijf op de hoogte en volg Eltje en Annette

03 Mei 2015 | Griekenland, Nauplion

Reisverslag dag 6 - 3 mei 2015

Vanmorgen konden we iets langer blijven liggen. Om half 8 was de wake-up-call. Om 8.15 uur zaten we aan het ontbijt. Om 9.15 uur moesten we ons verzamelen bij de receptie en liepen we gezamenlijk naar de boot. Deze vertrok om 9.30 uur en bracht ons naar Nafplion. We voeren langs de zuiveringsinstallatie en langs de kust tot we Nafplion in zicht hadden. Onderweg kwamen we langs vele cactussen. De bloemen daarvan worden later in het jaar geplukt. Om half elf meerden we aan en gingen al wandelend door Nafplion om naar de katholieke kerk te gaan. De viering begon om 11 uur. De priester deed de viering in het begin van de viering in drie talen; Grieks, Pools en Frans. Het Frans was speciaal voor onze groep. De priester wist dat er iemand was van onze groep die Frans konden verstaan en spreken. Hiske moest dan ook plotseling als tolk fungeren. Dit deed ze heel erg goed. Wat is het toch mooi dat wij ook vaak de Latijnse missen zingen. Door het Kyrie, Gloria, Sanctus en Agnus Dei was het ook goed te volgen. De geloofsbelijdenis was niet in het Latijn maar deze was wel veel langer als bij ons. Het was een mooi gezicht hoe verbaasd de priester was dat wij het Gloria mee begonnen te zingen. Zijn ogen werden groot en begonnen te glunderen. Ria mocht de 2e lezing lezen. Tijdens het communielied werd het hilarisch. Wat een vals gezang. In eerste instantie keek iedereen om zich heen wie zo zong. Waarschijnlijk was dit een bandje die werd afgespeeld. Daarvoor hadden we ook al een mooi moment tijdens de collecte. De misdienaar wurgde zich tussen de stoelen om de collecte te halen bij iedereen. Gretha had dit miet in de gaten en pakte de collectemand uit de handen van de misdienaar en gaf het mandje door. De misdienaar was helemaal verbaasd en geschokt, helemaal toen het mandje ook nog een bank naar achteren ging. Hij was zeer opgelucht toen hij het mandje weer in handen had. De communie gaat ook anders dan bij ons. De hostie wordt door de priester gedoopt in wijn en wordt vervolgens in de mond gelegd. Aan het einde van de viering sprak de priester ook nog Engels. Het duurde even voordat we dit in de gaten kregen. Hij sprak de woorden uit zoals ze geschreven stonden. Heel lief dat hij dat deed want het paste niet dat Hiske op die momenten ging vertalen. Daarna kregen we de zegen, en wenste de priester ons in zijn beste Nederlands een goede zondag en een goede week. Als laatste ging de priester bij een icoon van Maria staan en hebben we gezamenlijk een wees gegroet gebeden. Het was mooi om bij deze viering aanwezig te zijn geweest. De viering was om 12.20 uur afgelopen. We zijn meteen doorgelopen naar het restaurant voor de lunch. Hier hebben we buiten gezeten te eten. Heel gezellig al die kleine straatjes. Daarna ging ieder zijn eigen gang; wandelen langs de kustlijn om het kasteel, snuisteren in de winkeltjes, even een terrasje pakken. Langzaamaan zijn we weer naar de boot gelopen want we moesten ons weer om 14.50 uur verzamelen bij de boot. Om 15 uur vertrok de boot weer richting Tolo. We gingen dezelfde route weer terug. Om 16 uur waren we terug in Tolo. Vanaf dat moment hadden we vrijaf. Iedereen ging dus datgene doen waar hij/zij behoefte aan had. Wij hebben ons een strandbed gepakt en zijn lekker in de zo'n op het strand gaan liggen. Een paar hebben nog in zee gezwommen. Ondertussen hebben er steeds geprobeerd om op ons iPad verbinding te krijgen met internet voor de bekerfinale Zwolle-Groningen. Het lukte ons niet dus dat werd een geappelleerd onze kinderen. Wybren en Vincent hebben van alles geprobeerd, maar helaas lukte het niet. Ondertussen had Bertus al geïnformeerd of ze ons konden helpen zodat wij de wedstrijd konden zien. En dat lukte we hebben de wedstrijd op een pc bekeken. Eerst van 19-19.30 uur en daarna van 20.10 tot einde wedstrijd (Griekse tijd). In de tussenliggende tijd moesten we eten want dat was besproken voor 19.30 uur. Na afloop van de wedstrijd, 0-2 voor Groningen, werd uit volle borst het Gronings volkslied gezongen. Daarna zijn we weer buiten op het terras gaan zitten. Het was nog steeds 21 graden. In het hotel was een liveband met Griekse muziek. Hier hebben we de Sirtaki nog gedanst samen met anderen van het hotel en de dansinstructeurs. Al met al een mooie relaxte dag en gezellige avond.

Liefs Eltje en Annette