Reisverslag dag 3 - 30 april 2015 - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 3 - 30 april 2015 - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 3 - 30 april 2015

Blijf op de hoogte en volg Eltje en Annette

30 April 2015 | Griekenland, Delphi

Verslag dag 3 - 30 april 2015

Vanmorgen hadden we hetzelfde ritueel. Wake-up-call om 7 uur. Wassen, kleden, ontbijten, sleutels inleveren en weer naar de bus. Om 8.30 uur vertrok de bus. We reden door het vlakke land van Thessalië. De meteorakloosters liggen dan ook op de grens van het bergachtige deel en het vlakke land. Het is ongeveer 1,5 uur rijden tot de eerste stop. Ondertussen vertelde Nikos ons over de cultuur van de Grieken, de vrijheidsoorlog van 1821, de gedeeltes die langzamerhand bij Griekenland komen (in de 19e eeuw Thessalië en de laatste keer was dat in 1948 doordat er 12 eilanden vlakbij de Turkse grens werden overgenomen van Italië zoals Rhodos en Kos), etc. We zijn langs vele katoenvelden gereden. De katoenplantjes waren net geplant en men was druk bezig om deze velden te sproeien. Het is het belangrijkste product uit deze streek (Thessalië). Ook hebben we geluisterd naar Joodse muziek uit Thessaloniki en omstreken. We zijn langs ooievaarsnesten gereden. Deze komen in deze streek vrij veel voor. Na de vlakte gingen we de berg weer over. Je had door de haarspeldbochten steeds weer een schitterend uitzicht op de vlakte. De weg wordt ook wel kontduwer genoemd. Dat komt omdat de vrachtwagens heel langzaam omhoog rijden en als het ware naar boven geduwd worden door de auto's die er achter rijden. Kostas, onze buschauffeur, heeft de bus even aan de kant van de weg gezet. Zo hadden we nog eenmaal een geweldig uitzicht over de vlakte vanwaar we kwamen en hadden we de kans Pm nog even een foto te maken. De bergdorpen zijn een paar maanden per jaar geïsoleerd omdat de weg waarover we reden niet begaanbaar is in de winter. Tegen 10.45 uur kwamen we aan bij het restaurant in Lamia waar we een kop koffie/thee hebben genuttigd. Nikos heeft het restaurant maar even gewaarschuwd. Vragen de Nederlanders om filterkoffie of Americano dan kunnen ze espresso met extra water serveren. We hadden nu dus lekkere koffie. Beter dan het slappe bakkie van gisteren. Om 11.20 uur gingen we verder op weg naar Delfi. Er is veel mijnbouw in deze buurt. Ze graven met name bauxiet (aluinaarde) op. Hier wordt aluminium van gemaakt. De Grieken verwerken dit veel in hun huizen. Deuren, kozijnen zijn van aluminium. Grieken zijn politiek verdeeld maar zijn met elkaar verbonden door hun cultuur. Ze zijn allemaal trots op het Griek zijn. Vervolgens reden we langs grote gaarden met olijfbomen. Er staan miljoenen olijfbomen en zijn dus zeer belangrijk voor deze streek. Tegen 13 uur waren we bij het restaurant. Hier hebben we een lekkere lunch gehad. Om 13.50 uur vertrokken we richting de opgravingen en het museum alwaar we om 14 uur aankwamen. We zijn eerst naar de opgravingen geweest. We kregen zo een indruk van de geschiedenis tijdens de verschillende tijdperken in Delfi. Helaas hadden we geen tijd om helemaal naar boven te lopen naar het stadion. Alle Grieken moeten eigenlijk eens in zijn leven naar Delfi zijn geweest. Delfi is bekend om zijn orakels. We zijn daarna even iets gaan drinken en vervolgens naar het museum gewandeld. Hier zag je de voorwerpen die gevonden zijn bij de opgravingen. Sommige stukken dateren nog van 400 voor christus. De dames waren echter vooral geïnteresseerd in de mooie ronde billen van de jongemannen die waren afgebeeld. Na de rondleiding konden we nog even 15 minuten zelf rondkijken in het museum. Tegen 16.50 uur waren we weer bij de bus die ons naar het hotel bracht. Hotel Europa Beach in Galaxidi. Een dorpje naast Delfi. Hier kwamen we om 17.20 uur aan. Eigenlijk is het een hotel in the middel of nowhere, maar wel een waar je kunt zwemmen in het zwembad of in zee. We hadden nu even tijd om te gaan zwemmen of een drankje te drinken aan het rand van het zwembad. Een heerlijk gevoel; een lekker zonnetje, de zee op de achtergrond horen, een glaasje wijn/bier aan het rand van het zwembad. Heerlijk relaxed dus. Om 19.15 uur werd het diner geserveerd. Daarna hebben we nog een kopje thee/koffie gedronken. Een aantal mannen gingen klaverjassen, sommigen trokken zich terug op de kamer of hebben nog even een wandeling gemaakt, en een aantal zaten heerlijk buiten op het terras met uitzicht op het zwembad en de zee, genietend van nog even een afzakkertje. Ik heb mijn verslag van deze dag nog maar even afgemaakt en probeer het straks te plaatsen. Hopelijk krijg ik met mijn iPad contact met WiFi.

Liefs Eltje en Annette

• 01 Mei 2015 - 11:57

Nienhuis:

weer een prachtig reisverslag

• 01 Mei 2015 - 20:31

Nienhuis:

Expres langs ooievoorsnesten gereden ?