Reisverslag dag 1 - 28 april 2015 - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 1 - 28 april 2015 - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 1 - 28 april 2015

Door: Eltje en Annette

Blijf op de hoogte en volg Eltje en Annette

28 April 2015 | Griekenland, Thessaloniki

Verslag Dag 1 - 28 april 2015

Vanmorgen liep de wekker voor het eerst af om kwart voor drie. Het was een korte nacht. Na nog even een paar minuten gedommeld te hebben zijn we opgestaan, hebben ons gewassen, gekleed en de laatste huishoudelijke klusjes gedaan.
Tegen vier uur hebben we Sierd en Rita opgehaald en zijn we naar het parochiehuis gereden. We hadden de sleutel gekregen, dus we konden binnen staan. Buiten was het erg koud, het had gevroren. Ook werden toen onze beroemde gele keycords uitgereikt. Onze groep is hierdoor altijd heel herkenbaar. Tegen kwart over vier was de bus aanwezig. De koffers werden ingeladen en om half vijf konden we vertrekken richting Schiphol. Nadat iedereen welkom was geheten door de chauffeur vertrokken we. Toen we goed en wel onderweg waren heeft pastor Ria een reisgebed voorgelezen. Dit reisgebed was aangeleverd door een van onze pelgrims en daar is door Rita en Annette een bidprentje van gemaakt. Dit bidprentje is later aan iedereen uitgereikt.
We hadden een goede reis en hadden weinig tot geen last van files. Om 07.05 uur werden we afgezet bij Vertrekhal 1. We hebben de koffers gepakt en zijn ons in gaan checken. Er was even verwarring over 2x de naam A van Keulen. Maar dat krijg je als ook je tante meegaat die dezelfde naam draagt. Vervolgens konden we door de douane. Hier bleek een van onze mensen een schilmesje bij zich te hebben. En ja.... deze mag niet mee. Men was wel zo vriendelijk met een aanbod om het mesje naar het huisadres te sturen. Maar dit kostte 12,50 euro. Daar werd toch maar van af gezien. Vervolgens hebben we een restaurant opgezocht voor een heerlijk kopje koffie/thee/cappuccino met een koek/broodje. Dat ging er lekker in. Tijdens het restaurantbezoek kwam iemand er achter dat hij zijn boardingpass kwijt was. Deze was nergens te vinden. Rita is samen met hem teruggelopen naar de balie. Aangezien we al door de douane waren werd er weer een boardingpass aangemaakt en kon hij met een gerust hart mee naar de gate. Een aantal dames zijn nog even de parfumerie ingedoken. De rest liep alvast vooruit richting de gate. Tegen 09.00 uur konden we boarden. Vlak daarvoor kwam een echtpaar er achter dat ze dezelfde stoel toegewezen hadden gekregen in het vliegtuig. Wat bleek, zijn boardingpass was niet kwijt, maar de hare was weg. Maar ook dit probleem werd opgelost door Rita en zo kon iedereen uiteindelijk het vliegtuig in. Het vertrek van het vliegtuig was gepland om 09.40 uur. Om 9.50 waren de wielen los van de grond en gingen we op weg naar Thessaloniki. Na een uurtje vliegen werden we vriendelijk verzocht de seatbelts vast te maken omdat we last kregen van een lichte turbulentie van 10 minuten. We zijn om 12.30 uur geland. Vervolgens werden we met de bus naar de aankomsthal gereden om onze bagage op te halen. Nikos, onze gids, stond ons al op te wachten. Om 14.10 uur vertrok de bus naar de stad Thessaloniki. Dit is de tweede stad van Griekenland. Dit was een rit van ongeveer 15 kilometer (aankomst 14.30 uur). We zijn begonnen bij de Eptapyrgio (kasteel met 7 torens) van waaruit je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Ook hadden we een mooi uitzicht op de Pauluskerk. Men is in 1960 begonnen met het bouwen van deze kerk en hij is nog niet af. Daarna zijn we naar het centrum gereden en hebben we de grootste kerk van Thessaloniki bezocht, de Dimitriskerk. Een kerk met veel bezienswaardigheden, nl een oud badhuis, een crypte, ikonen, mozaïeken, etc. Vervolgens zijn we met de bus naar de kust gereden. We konden daar even lekker aan water zitten of naar het bekende beeld van Alexander de Grote zittend op het paard lopen. Om 16.30 uur zijn we verder gereden naar Veria. Hier kwamen we om 17.45 uur aan. Na ons te hebben geïnstalleerd op de kamer en ons opgefrist te hebben, zijn we om 18.20 uur naar het restaurant gelopen. Daar hebben we een heerlijke maaltijd genuttigd. We konden merken dat we die dag nog niet al te veel eten hebben gehad, want we vielen als raven aan op de voorgerechten. De rest van de maaltijd was ook heerlijk. Daarna zijn we nog even naar een bar/café aan de overkant gegaan. Hier hebben we nog even een afzakkertje genomen, ondertussen genietend van een prachtig uitzicht.
Tegen 22.00 uur waren we terug in hotel. We kunnen terugkijken op een geweldige mooie eerste dag van onze reis.

Liefs Eltje en Annette

• 28 April 2015 - 23:48

Co En Corrie:

heel veel plezier samen, de groetjes van Corrie en Co, de zus en zwager van pastor Ria.

• 29 April 2015 - 16:51

Margreet:

Veel plezier!

• 30 April 2015 - 21:31

Nynke:

Veel plezier daar! En Annette, ik vind je foto's (met name de selfies) echt geweldig!:)