Reisverslag dag 8 - 5 mei 2015 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 8 - 5 mei 2015 - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 8 - 5 mei 2015

Door: Eltje en Annette

Blijf op de hoogte en volg Eltje en Annette

05 Mei 2015 | Griekenland, Athene

Reisverslag dag 8 - 5 mei 2015

Tegen kwart voor zeven waren we wakker. Voor de wake-up-call van 7 uur. Na het ontbijt hebben we de koffers dicht gedaan en zijn naar beneden gegaan. Om 8.30 uur vertrokken we met de bus. Ondertussen vertelde Nikos dat ambassadeur Versteegh per 1 juli weggaat als ambassadeur uit Griekenland. Hij wordt huismeester van het koninklijk huis. De nieuwe ambassadeur komt straks uit Tel Aviv.
IMF heeft aangegeven dat Griekenland een tekort op begroting heeft. Griekenland moet 5 miljoen extra bezuinigen. Verder vertelde hij over de bezienswaardigheden die we onderweg tegen kwamen. Zoals het oude parlementsgebouw, hoofdplein van Athene (te vergelijken mrt de Dam), parlementsgebouw, kathedraal van Athene, byzantijnse kerk, Pauluskerk, tempels met hele hoge zuilen. We stopten eerst bij het oude olympische stadion. In de 19e eeuw besloot een Fransman een olympische spelen te organiseren. Griekenland kreeg als eerste de spelen toegewezen in 1896. Het stadion is volledig van marmer. Het wordt bijna niet meer gebruikt. Voor de spelen van 2004 hebben ze een nieuw stadion moeten bouwen aan de andere kant van de stad. Tegenwoordig eindigt in het oude stadion de marathon en gaat men hier nog kogelstoten. Gerard Nijboer finishte bij zijn overwinning in dit oude stadion. De zwaarste marathon die er is. 42 km lang omhoog oplopend.
In de bus hebben we de chauffeur en Nikos bedankt voor de geweldige week. De bijbehorende envelop werd overhandigd aan hun en een presentje van de groep. We reden om 9 uur verder langs de Nederlandse ambassade, graf van de onbekende soldaat, controle van politie op verkeerd nummerbord (even dagen even nummerbord, oneven dag oneven nummerbord). We zijn uit de bus gestapt bij het universiteitsgebouw. Vervolgens lopen we door naar de gevangenissen. Dit gebouw is in 1938 gebouwd. Er waren 2 verdiepingen en een bommenkelder en zag er modern uit. De Duitsers hebben dit gebouw ontdekt en in 1941 meteen omgetoverd tot een gevangenis waar mensen zijn ondervraagd en vervolgens gedeporteerd. Er liggen nog voorwerpen die gevonden zijn. De vlag met hakenkruis die op de Acropolis hing hebben ze hier ook in een vitrine gehangen. Mensen zaten hier slechts een paar dagen of uren. Ze krasten hun naam op muren en de dag waarop ze gevangen zijn gezet en weer vrij zijn gelaten. Normaal gesproken werden de muren steeds geverfd. Alleen de laatste keer zijn de tekeningen/teksten bewaard gebleven. Terug in de bus zijn we eerst nog even terug gegaan naar het hotel want Nikos was onze oortjes vergeten mee te nemen uit het hotel, en die zijn we nodig op de Acropolis. In de bus hebben we de oortjes gecontroleerd. We waren er tegen 10.10 uur en zijn eerst naar de areopaag gelopen. Het laatste Paulusmoment van onze reis. Paulus heeft hier destijds de mensen toegesproken. Wie wilde kon naar boven en vandaaruit had je een schitterend uitzicht. Pastor Ria heeft hier ook nog even gesproken over het leven Paulus in Athene. Ook heeft ze nog een stukje uit Handelingen voorgelezen. Daarna zijn de meesten naar boven gelopen om te genieten van het uitzicht. Vervolgens zijn we naar de entree gelopen. Er werd nog aan Annette gevraagd wat dat voor een vlaggetje was. Ze heeft aangegeven dat de oranje kleur van het sjaaltje alleen maar een kleur was en gebruikt werd om de groep bij elkaar te houden. Het was goed en ze mocht doorlopen met haar vlaggenstok in de hand. Onderweg uitleg gevend over wat we zien, zijn we heel langzaam doorgelopen richting de Acropolis. Onderweg zagen we nog landschildpadden. Die komen veel voor op archeologische plekken. Ze worden gevoed door de bezoekers en kunnen wel 100 jaar oud worden. Ze zijn beschermd. Daarna zijn we naar boven gelopen waar de Acropolis staat. Als je aan de linkerkant van de Acropolis naar beneden keek, dan zag je het oudste theater van de wereld, het theater van Dionysos. Er konden destijds 17.000 mensen in. Daarna zijn we naar de uitkijktoren gelopen vanwaar je ook een schitterend uitzicht hebt op Athene. Tegen 11.30 uur zijn we weer naar beneden gelopen richting de uitgang. We zijn wandelend door de Plaka (nauwe straatjes met winkeltjes en restaurants in de oude wijk van Athene) gelopen naar het restaurant voor de lunch. Na de lunch hadden we tot 14.10 uur de tijd om nog even door de Plaka te lopen. Sierd, Eltje en Sienie zijn naar de tempel gelopen. Hiske heeft met haar voeten in een bak vol vissen gezeten van dr. Fish. Dat hebben Rita en Annette ook gedaan toen ze het hoorden. Eerst de voeten en onderkant benen onder de douche, inzepen en weer afspoelen. En dan 10 minuten de vissen laten smullen aan je voeten. In begin een heel gek gevoel. Later valt het mee. Je krijgt er hele zachte voeten van. Om 14.10 uur zijn we door de Plaka naar het nieuwe Acropolismuseum gelopen. Deze is in 2009 geopend. Men heeft een glazen vloer gelegd over de opgravingen waardoor je hier een mooi zicht op hebt. Vele voorwerpen die zijn gevonden liggen uitgestald in de vitrines. Heel bijzonder dat je ook weer op de tweede etage een glazen vloer hebt. Mensen die hoogtevrees hebben kunnen aan dd zijkant lopen. Dit glas is niet doorzichtig. Dus als je er naar toe gaat en je hebt als vrouw een rok aan dan moet je in de gaten houden dat mensen die een etage lager staan/lopen een heel mooi uitzicht kunnen krijgen. Ook op de eerste etage weer brokstukken van ong 600 voor Christus. Op de 2e etage stonden allemaal beelden uit verschillende tijden. Toen zijn we nog weer een etage hoger gegaan. We begonnen met een video over de geschiedenis van het panthenon. Daarna zijn we nog even gaan naar de beelden die vroeger op de tempel stond. Veel van deze beelden zijn door een Engelsman meegenomen maar Engeland. Er is nog steeds discussie of de beelden weer terug kunnen naar Griekenland. De overeenkomst kunnen ze niet vinden. De Grieken zeggen dat Engeland het na mocht tekenen. De Engelsen zeggen dat ze het mochten verwijderen. Het is een verschil in kleine nuances. We zijn tot 16 uur in het museum gebleven. We hadden nog de tijd om zelf nog in het museum te wandelen, door de Plaka te lopen oid. Mart, Janet, Sierd en Eltje zijn nog naar de tempel gelopen. De rest is met Nikos naar het restaurant gelopen. Hier hebben we wat gedronken en eindelijk even weer zitten. De voeten werden aardig moe en we hebben genoeg informatie tot ons gekregen de afgelopen dagen. Het is goed zo. Om 17 uur kregen we een vervroegd diner. We namen afscheid van Nikos. Tony Amoratis, de directeur van de touroperator, ging met ons de bus in en ging mee naar het vliegveld. Om 18.05 uur vertrok de bus naar het vliegveld. Daar kwamen we tegen 18.45 uur aan. We stonden vooraan in de rij met inchecken. Dat zou voorspoedig gaan dus. Maar... we hadden weer het namenprobleem; 2x Anna van Keulen. Eltje en Annette waren al ingecheckt. Maar dit lukte Anneke niet. Er stond slechts 1x Drenth, 1x Toutenhoofd en 1x Van Keulen in het systeem van Transavia Athene. Uitgelegd dat er 2x Anna van Keulen moet zijn. Ze konden zien dat die er wel waren op de heenreis maar voor de terugreis slechts 1x. De paspoorten van Eltje, Annette, Mariette en Anneke werden vastgehouden door de baliemedewerkster. Niemand van ons vieren kon dus door de douane. Sierd heeft zich maar even voorgedaan als reisleider en heeft de groep door de douane geloodst. De baliemedewerkster heeft contact gehad met de eigen organisatie en met Transavia Amsterdam maar daar kwam ze niet verder mee. Ze kon helaas niets voor ons kon doen. Ook wel logisch. Na gebel met Transavia Amsterdam en Drietour is besloten dat er een ticket zou worden gekocht voor Anneke. Maar de tijd drong we konden inchecken tot 20.40 uur en inmiddels was het 20.25 uur. Rita sprintte met de ID van Anneke naar de ticketbalie om een ticket te kopen. Mariette en Anneke checkten om 20.35 uur in en we kregen allemaal onze ID/paspoort terug. Toen gauw door de douane en naar de gate. Het meerendeel van de groep was al door de gate, een aantal stonden nog in de rij. Een enorme opluchting bij iedereen dat de groep weer compleet was en dat we allemaal tegelijk Nasr Amsterdam vlogen. Het vliegtuig vertrok precies op tijd. Om 21.20 uur waren de wielen van de grond en vlogen we weer richting Nederland. We hadden een goede vlucht en om 11.32 uur kwamen de wielen van het vliegtuig weer aan de grond. Het was ruim 10 minuten taxiën voordat we bij de gate kwamen. Daarna met z'n allen naar de bagageband gelopen en onderweg meteen maar even een sanitaire stop gehad. We hebben onze koffers van de band gehaald en zijn naar de uitgang gelopen. Daar hebben we de groep even laten wachten terwijl Rita en Annette op zoek gingen naar de bus. De bus was snel gevonden maar de chauffeur niet. Rita en Annette zijn teruggelopen naar de groep. We zijn hier en daar gaan vragen, maar geen chauffeur die koffie dronk in La Place. Een aantal heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog snel even een broodje en/of kopje koffie te kopen. We besloten om toch maar alvast richting de bus te lopen met onze koffers. En daar was de chauffeur. Toen Rita en Annette de eerste keer bij de bus was, bleek hij te slapen ivm rijtijdenwet. We hebben de koffers in de bus gezet en reden op de afgesproken tijd (00.30 uur) weg richting Musselkanaal. Hier kwamen we om 03.00 uur aan. Na van iedereen afscheid te hebben genomen gingen wij ook huiswaarts. We hebben Sierd en Rita thuis afgezet en zijn toen doorgereden naar ons huis. Wetende dat er mensen zijn die nog veel langer moeten rijden; richting Assen, Emmen, Bellingwolde.

Liefs Eltje en Annette.

• 06 Mei 2015 - 22:16

Anneke:

Lieve Eltje en Annette, Ik denk, dat ik namens velen spreek, dat het fantastisch is,zoals jij onze reis, met je reisverslag en met foto's hebt omschreven.
    Het was zo'n mooie reis, met zoveel indrukken, dat het teveel is, om het allemaal te onthouden en door te kunnen vertellen. Als ik dit alles teruglees, komen de dingen, die ik vergeten was, weer boven!. Annette, ik weet, dat jij 's-avonds laat nog hiermee bezig was. Hartelijk dank, hiervoor!
    Rita en jij, hebben samen met onze reisleider en niet te vergeten, Pastor Ria met Haar bijbel vertellingen over de apostel Paulus deze reis onvergetelijk.gemaakt. Als Pastor Ria er niet was geweest, was de hele 5 Mei herdenking een flop geworden.Een paar mensen van de ambassade en dat was het.Dus Pastor Ria, met al Haar voorbereidingen,was ook hier een redder in de nood.Nogmaals dank, ook namens Mariëtte.
    Tante Anneke.