Reisverslag dag 4 - 1 mei 2015 - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 4 - 1 mei 2015 - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van Eltje en Annette Toutenhoofd - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 4 - 1 mei 2015

Door: Eltje en Annette

Blijf op de hoogte en volg Eltje en Annette

01 Mei 2015 | Griekenland, Tolón

Verslag dag 4 - 1 mei 2015

Vanmorgen werden we om kwart voor zeven gewekt. Meteen maar even op het balkon gestaan om te genieten van ons geweldig uitzicht. Na ons te hebben gewassen en aangekleed is Annette naar de louche gegaan om te proberen het verslag van dag 3 te plaatsen. Helaas was dit gisteravond niet gelukt omdat het WiFibereik niet goed was. Maar het is gelukt en dus kan het thuisfront weer lezen wat wij meemaken. Daarna ontbeten en om 8.15 uur zaten we in de bus om te vertrekken. De bus reed al een paar meter op de parkeerplaats, maar toen werden er toch nog 2 personen gemist. Ze kwamen we er al snel aan en konden we met de volledige groep vertrekken richting het klooster Osios Loukas in Steiri. Het is een byzantijns monument die tegen een helling van de berg ligt. Lukas is geboren in de 9e eeuw. Hij zat niet zoals in broers in de landbouw om samen met hun moeder het hoofd boven water te houden. Zijn vader was al vroeg overleden. Hij zat altijd in de boeken en op 12 jarige leeftijd is hij weggelopen en naar een klooster gegaan. Na zijn dood werd Lukas bijna meteen Heilig verklaard. Hij kon de toekomst voorspellen, genezen, met dieren praten. Na zijn dood werd er een hekje om zijn graf gezet, later besloot men een klein kerkje erover te bouwen. Deze is in de 10e eeuw gebouwd. Er is namelijk een brief gevonden waar dit in stond beschreven. Dit is uitgegroeid tot een groot en mooi klooster. We kwamen tegen 09.15 uur aan. We hebben eerst uitleg van Nikos gehad over het klooster zelf en zijn toen naar de crypte gelopen. De crypte stamt al uit de 10e eeuw en ook de schilderingen daarvan. Daarna zijn we doorgelopen naar de Mariakerk. En daarna naar de Lukaskerk. Het bijzondere in deze kerken is dat er geen banken staan. Langs de muren zijn sta-zitstoelen. Soms moet je namelijk staan tijdens een viering, maar voor degene die dat niet kan maakt gebruik van de stastoel. Het zitvlak is verstelbaar in zitten en staan-zit. Ook zie je geen altaar. Deze is verscholen achter een scherm. Tijdens de viering zie je dus ook geen priester. Ook zie je de relikwieën van de Heilige Lukas opgebaard liggen. Na nog even rondgewandeld te hebben, zijn we koffie gaan drinken in de bijbehorende tuin met een prachtig uitzicht op de omgeving. Al lopende naar de bus heeft iedereen nog een bloemetje geplukt. Dat is namelijk een traditie van de Grieken op 1 mei. Om 10.50 uur zijn we de bus weer ingestapt om verder te reizen, op weg naar het Kanaal van Korinthe. Een rit van ongeveer 2,5 uur. Eerst nog door de bergen, dan over het vlakke land en vervolgens weer door de bergen richting Athene. Het was erg druk op de weg, maar gelukkig de andere kant op. Heel veel mensen trekken vanuit de richting Athene naar plekken op het vaste land omdat de veerboten naar de eilanden staken. Heel veel ontvluchten de stad in verband met 1 mei. Een nationale feestdag in Griekenland. Bijna iedereen is vrij vandaag. Vrachtwagens mogen niet rijden alleen die met bederfelijke waren. Maar een vrachtwagen is betrapt. Deze lag op zijn kant in een van de vele bochten van de bergen. Er lag koperdraad los in de aanhanger en deze was beginnen te schuiven in de bocht. De lading zorgde er dus voor dat de vrachtwagen ging kantelen. Gelukkig net voor de afgrond. En zodanig dat het verkeer er geen hinder van had. Wij sloegen op een gegeven moment niet niet linksaf naar Athene maar rechtsaf naar Korinthe. Vanaf de afslag naar Korinthe werd het wel heel druk doordat er ook heel Atheners kiezen voor een paar dagen op de Peloponnesos. Wat zijn de Atheners slechte rijders. Ze halen links en rechts in, gebruiken geen knipperlichten, ze gebruiken de vluchtstrook om in te halen. Ze worden boos wanneer Kostas met de bus voor de helft op de vluchtstrook gaat rijden. Maar ze gaan er langs en doen de arm omhoog en laten de handpalm nog even zien. Dit is een heel erge belediging. Brommers en motoren dragen geen helm. En dit ondanks dat de verkeersregels die wij in Nederland hebben dezelfde zijn als die in Griekenland. Men leert het goed tijdens de rijvaardigheidslessen en examen, maar zodra ze een dag hun rijbewijs hebben creëeren ze hun eigen regels. Tegen 13.55 uur kwamen bij het Kanaal van Korinthe aan. Hier hebben we even een korte stop gehad voor het maken van foto's. Het kanaal is ruim 6 km lang 8 meter diep en 25 meter breed. Er is ongeveer 10 miljoen kuub zand en stenen weggehaald om dit kanaal te graven. Het is voor kleinere vrachtschepen. Het verbindt twee zeeën met elkaar en dat scheelt enkele honderden kilometers varen. Men kan nu dus binnendoor. Om 14.10 uur zijn we verder gereden naar ons lunchadres in oud-Korinthe. Hier kwamen we tegen 14.25 uur aan. Het restaurant ligt naast de opgravingen van oud-Korinthe. We hebben dus alvast een voorproefje gezien voor aanstaande maandag. Dan bezoeken we deze opgravingen. Vandaag zijn alle archeologische bezienswaardigheden dicht omdat het 1 mei is. Om 15.50 uur zaten we weer in de bus op weg naar Nafplion. Onderweg zijn we langs een kerkje gereden met in de tuin een Paulusmonument gemaakt van mozaïek. We zijn nu niet gestopt, maar zullen dit misschien maandag doen wanneer we teruggaan naar oud-Korinthe. We kwamen daar tegen 16.45 uur aan. We zijn meteen doorgelopen naar de kerk. Daar werden we persoonlijk verwelkomd door de priester. We zijn gaan zitten (ze leken op bureaustoelen, maar zonder wieltjes en zaten lekker) en de priester vertelde in het Frans over de geschiedenis van deze katholieke kerk. Maar goed dat Nikos ook Frans kan verstaan en praten zodat hij het voor ons kon vertalen. Daarna liet hij ons alleen en hadden we een Mariaviering in deze kerk met pastor Ria als voorganger. Een mooie voering en een mooi begin van de meimaand (is Mariamaand). Daarna hebben we afscheid genomen van de priester en zijn via het zeer drukke centrum terug gelopen naar de bus. Om 18 uur zijn we vertrokken naar ons hotel in Tolo, hotel Minoa. Dit lag slechts twee kilometer verderop. Hier aangekomen werden onze koffers op een laadbak van een auto gezet. Deze werden bij het hotel afgeleverd. Wij moesten lopend naar het hotel via het strand. We zijn als groep verdeeld over twee hotels van dezelfde eigenaar (Minoa en Knossos) , maar... we hebben nu wel allemaal uitzicht op zee. Het ontbijt en diner hebben we gezamenlijk in hotel Minoa. Na ons te hebben opgefrist zij. We samen met Sierd en Rita naar Minoa gelopen om daar op het terras een borreltje te drinken. We zaten om 20.15 uur aan het diner. Ook hier was het eten weer voortreffelijk. Na het eten gaat ieder zijn eigen gang, naar de kamer, eind wandelen of nog even een afzakkertje op het terras van hotel buiten aan het strand en de zee. Wij hebben het laatste gedaan met nog een aantal anderen van de groep. Na het afzakkertje zijn wij naar Hotel Knossos gelopen. Dit ligt ongeveer 50 meter van hotel Minoa en is ook alleen via het strand bereikbaar. Nu het verslag even afschrijven en straks weer proberen het te plaatsen.

Liefs Eltje en Annette.